[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره من :: عضویت در پایگاه :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره من::
یادداشت های من::
وب نوشت::
اخبار و اطلاع رسانی::
تالار افتخارات::
سوابق اجرایی::
پژوهش ها::
کتاب ها::
در رسانه ها::
نقد و معرفی کتاب::
گالری::
دانلود فایل::
بانک پاورپوینت::
کتاب الکترونیک::
فوتبال و جامعه::
ورزش و محیط زیست::
پیوندها::
ارتباط با من::
تسهیلات پایگاه::
عضویت در پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: لیلی و مجنون فوتبال و رسانه؛ روایتی ناب و عاشقانه با پایانی تلخ ::

لیلی و مجنون فوتبال و رسانه؛ روایتی ناب و عاشقانه با پایانی تلخ

رضا شجیع

AWT IMAGE


گزارش ‏ها، اخبار و تصاویر رسانه ‏ای، به هر صورت که فهمیده شوند، محتوای آن‏ ها مهم است. زیرا فرض این است که ما چیزهایی را که می‏ بینیم و می ‏خوانیم، باور می‏کنیم و با باور کردن آن‏ ها، شیوۀ تفکر و عمل خود را تغییر می‏ دهیم. بررسی رابطۀ فوتبال و رسانه، در پاره‏ ای اوقات به همین‏ جا یعنی به تمرکز بر روی محتوای پیام و آثار بر جای مانده از آن، ختم نمی ‏شود، این رابطه، رابطه‏ ای فراگیر، دو طرفه و با محوریت ایجاد توازن در قدرت است که از دو بُعد مشخص تشکیل شده است؛ در بعد اول، رسانه چون تیغی دو لبه از فوتبال و اهالی آن اسطوره می‏ سازد و آنان را چونان قهرمانان افسانه‏ ای به تصویر می‏ کشد و البته این قدرت را نیز دارد که با روشن کردن برخی نقاط تاریک، انعکاس واقعیت‏ های تلخ و یا با غرض و بی‏ انصافی، داستان‏ های خاصی را به علاقه ‏مندان فوتبال تحمیل کند. در چنین حالتی، چالش ‏ها و پیامدها یکی پس از دیگری پدیدار می‏ شوند. در بُعد دوم، فوتبال، خوراک دلچسب رسانه را تا حد بسیار زیادی تأمین می ‏کند و جریان مالی فوتبال، جریان مالی رسانه، پیوستگی مشارکت هواداران و در نهایت، شهرت اهالی فوتبال و وفاداری به رسانه را تا حد بسیار زیادی تضمین می‏ کند. به نظر می‏رسد حذف هر کدام از دو طرفِ موازنه ـ در وضعیت فعلی که مزۀ پول، قدرت و شهرت را بیش از گذشته و همیشه احساس کرده‏ اند ـ موجب ضرر و زیان بسیار زیاد دو طرفِ معادله شود.
با توجه به آنچه گفته شد، رسانه دارای نقشی دوگانه است، هم می‏تواند سیمای مطلوبی از ورزشکار بسازد و هم می‏تواند آن را به‏ سرعتِ هر چه تمام ‏تر ویران کند. فوتبالیستی را تصور کنید که برای پیروزی تیمش بسیار تلاش می‏ کند، حرکات و تکنیک‏ های زیبایش تحسین برانگیز است و در کار گروهی پیش ‏قدم است، به احساسات هوادار پاسخ می‏ دهد و آن‏ ها را ستایش می ‏کند؛ به داور و قوانین احترام می ‏گذارد و رفتار جوانمردانه در قبال حریف را مد نظر قرار می‏دهد. در گذشته‏ های دور، رفتار این بازیکن با انعکاس کمتری در سطح جامعه همراه بوده و به تولید پیش‏ فرض ‏هایی سطحی از شخصیت بازیکن منجر می ‏شده است. در وضعیت فعلی، جزئی‏ترین رفتار و اعمال بازیکنان، مربیان و حتی هواداران، در سطحی وسیع پوشش داده می‏ شود و به همان زمانِ برگزاری بازی هم ختم نمی‏ شود. حاصل این انقلاب رسانه‏ ای در عرصۀ فوتبال، ایجاد انگاره ‏ای اجتماعی با عنوان «شخصیت فوتبالی» در نزد مردم است؛ شخصیتی که پیوسته در حال تغییر است و در موارد بسیاری نیز از تأثیر فرهنگ، بی‏ نصیب نبوده است. اشتهای غذایی بالا، لباس، مو و ظاهر آراسته، برخورداری از مسکن و خودرو گران‏قیمت، سبک زندگی پر هزینه، تجمع‏ گریزی، هیجان‏ خواهی و رفتارهای غیر قابل‏ پیش ‏بینی، از برخی ویژگی‏ های شخصیتی مذکور هستند. اینکه تصور شود رسانه به دنبال ساخت پهلوانی پاک و یا سربازی همیشه آمادۀ رزم است، تصوری نادرست به شمار می‏ رود. رسانه ورزشکار را بزرگ می‏کند و در مواقعی که نیاز باشد، او را خوار و خفیف می‏کند.
پیام‏ هایی که رسانه‏ ها به مردم می ‏دهند، تأثیرات یکسانی ندارند، زیرا این پیام‏ ها بر مبنای «نیاز» مخاطب نیستند، بلکه بر مبنای «خواستۀ» مخاطبند. بر مبنای این نظر، نیازهای مردم با خواسته‌هایشان یکی نیست. تا حد زیادی آنچه که رسانه‌ها به مردم می‌دهند و یا می‏گویند، چیزی است که مردم آن را می‏خواهند، نه آن چیزی که به آن نیاز دارند. از این‏رو همواره دیدگاه‏ های مختلفی در ارتباط با حاشیه‏ نگاری فوتبال وجود دارد:
الف) رسانۀ محرک: عده ‏ای معتقدند که پرداختنِ رسانه به حاشیه‏ ها و ناپاکی‏ های فوتبال، نه ‏تنها دردی را دوا نمی‏کند بلکه بر افزایش آشوب‏ ها و خشونت‏ ها در آن، دامن می‏زند.
ب) رسانۀ بازدارنده: از طرفی، گروه دیگر به نقش رسانه در کنترل بهتر محیط و قدرت بازدارندۀ آن اشاره می‏ کنند و معتقدند که رسانه با پرداختن به حاشیه ‏ها، به میزان قابل‏ توجهی از ناهنجاری‏ های موجود در فوتبال می ‏کاهد و نقش مؤثری در فرهنگی ‏تر کردن محیط آن ایفا می‏ کند.
ج) رسانۀ واقع‏‏ گرا: جدای از پرداختن به صحت دیدگاه ‏های فوق، گروهی معتقدند که ناهنجاری‏ ها و ناپاکی‏ های موجود در فوتبال، بازتابی از رفتارهای اجتماعی جامعه هستند که به‏ صورتی متفاوت در محیط فوتبال بازتولید می‏شوند. از این ‏رو دلیلی برای پنهان ‏کاری وجود ندارد و مردم حق دارند که از این حاشیه‏ ها و ناپاکی‏ ها آگاه شوند.
د) رسانۀ منفعت‏ گرا: از این منظر، حاشیه‏ ها و ناپاکی‏ های فوتبال، در درجۀ دوم اهمیت هستند، سؤال این است که پرداختن به آن‏ ها منفعت و مخاطب بیشتری را به همراه دارد یا نپرداختن به آن‏ها؟ پاسخ به این سؤال، رویکرد عملی رسانه را تبیین می‏ کند.
در این میان، رسانه ها و به ‏ویژه تلویزیون، تنها نشان‏ دهندۀ تصاویر جذاب آن به مردم با یک دوربین نجومی نیستند و یا با پوششی ساده، حوادث جاری در یک رقابت فوتبال را به تصویر نمی ‏کشند، بلکه کاری می‏ کنند تا جریان رسانه‏ ای آن تا مدت‏ ها بعد از بازی نیز ادامه یابد. به‏ طور کلی فوتبال امروز، شکلی ظریف، عامیانه و البته زیرکانه برای تأثیرگذاری بر مردم و پیشبرد آرمان ‏های سیاسی و اقتصادی است. کافی است به تبلیغات رسانه برای ترویج کالاهای مصرفی از طریق فوتبال توجه کنیم. به نظر می‏ رسد بسیاری از مدیران، نام تجاری را به جای یک شعار فرهنگی بر روی پیراهن‏ بازیکنان تیم خود ترجیح می‏ دهند. این بدین معنا نیست که آن‏ها نسبت به ضرورت اقدامات فرهنگی احساس نیاز نمی ‏کنند، بلکه مردم و رسانه خواهان چیز دیگری هستند و این خواسته با آن نیاز فرهنگی در تناقض است. بنابراین به جای اول خود بر می‏گردیم، اگر نیاز شما «سلامتی» و خواستۀ شما «سیگار» باشد، رسانه به سلامتی شما سیگاری روشن می‏کند و آن را با احترام هر چه تمام‏تر به شما تقدیم می‏ کند. اگر چنین فکر نمی‏ کنید، پس با ذات رسانه غریبه هستید.

  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 10361 بار   |   دفعات چاپ: 555 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 1 بار   |   3 نظر

مطالب مشابه


نظرات کاربران
نظر ارسال شده توسط نام یا پست الکترونیکnastaran در تاریخ 1394/3/5
بسيار عالي
نظر ارسال شده توسط farzanzarifi در تاریخ 1394/3/4
جمله آخر فوق العاده بود
نظر ارسال شده توسط bahare در تاریخ 1394/3/4
به قول یکی از اساتید...رسانه شیطان است...
پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضا شجیع Dr. Reza Shajie Official Website
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4331