[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره من :: عضویت در پایگاه :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره من::
یادداشت های من::
وب نوشت::
اخبار و اطلاع رسانی::
تالار افتخارات::
سوابق اجرایی::
پژوهش ها::
کتاب ها::
در رسانه ها::
نقد و معرفی کتاب::
گالری::
دانلود فایل::
بانک پاورپوینت::
کتاب الکترونیک::
فوتبال و جامعه::
ورزش و محیط زیست::
پیوندها::
ارتباط با من::
تسهیلات پایگاه::
عضویت در پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: داستان ابلهان بی تفاوت ::
 | تاریخ ارسال: ۱۳۹۶/۷/۱۹ | 
داستان ابلهان بی تفاوت

مصطفی درویشی

بعضی فیلم ها آن قدر در آرشیو می مانند تا زمان مناسب برای تماشای شان فرا برسد. مثلاً بعد از واقعۀ غمناکِ پلاسکو، تماشای یک فیلم روسی [The Fool/2014] با مضمونی مشابه، مناسبت زیادی دارد. دیما، لوله کشِ باشرافتِ شهر [که از قضا دانشجوی سال دوّم راه و ساختمان هم هست]، پس از ماجرایی پایش به ساختمانی با قدمتی چهل ساله باز می شود. ساختمانْ بارها تعمیر و مرمت شده ولی هر بار با رشوه دادن به ناظر و به جیب زدن بودجۀ مرمّت، از درست کردن خرابی های اساسی آن طفره رفته اند. دیما، تَرَک های ساختمان را دیده، ولی در تحلیل قطعی آنچه دیده مردد است. دیروقتْ در رختخواب، خوابش آشفته می شود. مطمئن می شود که کمتر از بیست و چهار ساعت ساختمان موردنظر فرو خواهد ریخت. ساختمانی با حدود هشتصد نفر ساکن. اهلِ خانه حیرانِ حال دیما هستند و هر یک به طریقی ملامتش می کنند. گویی همه می دانند مسئولان شهر از عمد به ساختمان رسیدگی نکرده اند. امّا دیما مصمم است تا هر چه سریع تر به شهردار خبر دهد بلکه ساکنان ساختمان را از آنجا تخلیه کنند. پس از جستجوی تلفنی شهردار، کاشف به عمل می آید که جشن تولّد شهردار است و میهمانی و بساط جشن فراهم. همۀ مدیران مست هستند یا در حال استفراغ! با این حال، شهردار، هشدار دیما را جدّی می گیرد. بدین ترتیب میهمانی بلافاصله به جلسۀ رسیدگی به بحران مبدّل می شود. و این سرآغازِ پرده دری ها، اتهام زنی ها و افشای فسادهای مالی است.

فیلمِ «یوری بیکوف» به «پیش از فاجعه» می پردازد؛ یعنی دُرُست زمانی که همۀ شواهدْ دالّ بر وقوع حتمی فاجعه است. همین موقعیتِ پیشافاجعه است که کنش حماسی و پرحرارت قهرمان فیلم را برای نجات جان مردم عادی به الیگارشی شهری و در نهایت، جهل مردم فرودست وکم درآمد پیوند می زند. در واقع، «ابله» فیلمی است برضدّ «ولادیمیر پوتین» که البته به سیاست های دورۀ شوروی سابق نیز حمله می کند. سیاست هایی که شهروندان روسی هنوز از تبعات آنها رنج می برند؛ در جامعه ای که دَم و دستگاه بوروکراتیکش با رشوه و دزدی می چرخد، حرصِ ثروت اندوزی هیچ حدّی نمی شناسد و مردمش نیز به شرافت و درستکاری وقعی نمی گذارند. در نتیجه، هیچ کس «پیش از فاجعه» و «فاجعه» را درک نمی کند و یا بنابر دلیلی نسبت به آن «بی تفاوت» است. در دنیای تیره و تاری که فیلم «ابله» به نمایش گذاشته، انسانیت و شرافت راه به جایی نمی بَرَد و سرنوشتِ فردِ درستکار [و حساس به سرنوشت دیگران] غم بار و تراژیک است.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


کد امنیتی را در کادر بنویسید >
::
دفعات مشاهده: 308 بار   |   دفعات چاپ: 14 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضا شجیع Dr. Reza Shajie Official Website
Persian site map - English site map - Created in 0.048 seconds with 851 queries by yektaweb 3535