[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره من :: عضویت در پایگاه :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره من::
یادداشت های من::
وب نوشت::
اخبار و اطلاع رسانی::
تالار افتخارات::
سوابق اجرایی::
پژوهش ها::
کتاب ها::
در رسانه ها::
نقد و معرفی کتاب::
گالری::
دانلود فایل::
کتاب الکترونیک::
فوتبال و جامعه::
ورزش و محیط زیست::
پیوندها::
ارتباط با من::
تسهیلات پایگاه::
عضویت در پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: مکتب دهداری؛ ملغمه ای از همه خوبی ها ::

نقد کتاب مکتب دهداری، منتشر شده از سوی پژوهشگاه تربیت بدنی

مکتب دهداری؛ ملغمه ای از همه خوبی ها

.

رضا شجیع

.
AWT IMAGE

سال ها سلطه رسانه های جمعی یک طرفه، نظیر تلویزیون به پایان رسیده و حالا همه می توانند حرف بزنند، نقد کنند، واکنش آنی نشان دهند و در نهایت درونیاتشان را آنطور که خودشان می خواهند، بدون سانسور و محدودیت رسانه ای کنند. این روایت این روزهای ماست و در مقابل مخالفان سرسختی که دارد، طرفدارانی دارد که معتقدند دموکراتیزه شدن فضای مجازی، در نهایت جامعه را به سمت دموکراسی هر چه بیشتر سوق می دهد. نمونه های آن که نشان از تأثیر فضای مجازی بر تصمیم گیری های رسمی دولت هاست فراوانند و در سخن از آن ها در این مجال نمی گنجد. اما هدف از نوشتار حاضر این است که این روزها می بینم اکثر سر نخ همه چیز به اخلاق ختم می شود و این سوء تفاهم زبانی به تولیدات علمی و دانشگاهی نیز رسوخ کرده است.

چندی پیش در مراسم بزرگداشت مرحوم پرویز دهداری، کتابی توسط پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی توزیع شد که به نوعی زندگی و تفکرات مرحوم پرویز دهداری را توصیف کرده است. این کتاب به قلم استاد خوبم جناب دکتر محمد خبیری و جناب مهدی غفوری یزدی تدوین شده و تلاش می کند با استفاده از روش شناسی مرسوم روایتی، چارچوبی از مکتب دهداری به خوانندگان و مخاطبان ارایه کند. به محضی که کتاب را دریافت کردم آن را مطالعه کردم و متوجه شدم کتاب در جایی که تلاش می کند ویژگی های مکتب دهداری را توصیف کند، به بیراهه رفته است. کتاب مکتب دهداری را در حد بقچه ای از تمام واژه های مثبت و خوب تقلیل داده است. دقت داشته باشید که من در اینجا نقدی به شخصیت و منش مرحوم پرویز دهداری وارد نمی کنم، نقد من کتابی است که تلاش می کند مکتب دهداری را تبیین کند اما به واسطه بی توجهی به سوء تفاهم های زبانی و تبیین نادرست ارزش های مکتب، این مکتب را به مجموعه ای بی مصرف و غیر کاربردی تبدیل می کند. اجازه دهید این سوء تفاهم زبانی و ارزشی را به شکل شفاف تر و ساده تری توضیح دهم:

غربی ها وقتی از «اخلاق» صحبت می کنند منظورشان با تفسیری که ما از اخلاق ارایه می کنیم متفاوت است، در جایی که ما همه چیز را اخلاق می نامیم، آن ها اخلاق فردی را moral می نامند و اخلاق قراردادی یا فلسفه اخلاق را ethics خطاب می کنند. اخلاق فردی ناظر بر ارزش های اجتماعی و اخلاق قراردادی ناظر بر ارزش های اخلاقی است. نظم، تحصیل، خدمت، محبت، نگرش مثبت، کار، تلاش، روحیه پر انرژی، پشتکار، صمیمی، مصمم، صبور، هوشمند و غیره که در این کتاب به عنوان ویژگی های مکتب دهداری از آن ها نام برده می شود همه و همه از جنس moral و ناظر بر ارزش های اجتماعی هستند. یعنی حتی یک دزد هم می تواند پرتلاش، با پشتکار و منظم باشد و به جای خالی کردن یک خانه، راس ساعت و با وسواس و پر انرژی در یک شب، پنج خانه را خالی کند. بر اساس نظر باندورا، انسان ها از لحظه تولد، این ارزش ها را یاد گرفته و الگوبرداری می کنند. اینکه مکتبی مثل مکتب دهداری از منظر تربیتی به دنبال ترویج چنین مفاهیمی از طریق ورزش باشد، امری مطلوب و پسندیده است، اما جداسازی این ویژگی های اجتماعی و تأکید بیشتر بر ویژگی های اخلاقی، امری است که باید مورد توجه قرار می گرفت. منظور از ارزش های اخلاقی، ارزش های جهان شمولی است که در همه ادیان و مذاهب بر آن ها تأکید شده است، صداقت، عدالت، احترام و مسئولیت پذیری ناظر برارزش های اصیل اخلاقی هستند و بر این اساس هرگز یک دزد نمی تواند صادق، عادل، محترم و مسئولیت پذیر قلمداد شود.
.

AWT IMAGE
.

کتاب «مکتب دهداری» همه این ارزش ها را یک جا و بدون در نظر گرفتن این مرزبندی مهم روی هم می ریزد و انگار تلاش می کند واژه مثبتی نباشد که فراموش کند و اتفاقاً آنجا که در مقدمه کتاب، تدوین چارچوب مکتب دهداری را پاسخ به خلاء اخلاقی ورزش ایران ارجاع می دهد، فراموش می کند که اتفاقاً «اخلاق» حلقه مفقوده کتاب و مکتب تدوین شده است و تنها در جایی که می خواهد به جنبه های اخلاقی این مکتب اشاره کند، باز هم از واژه «با اخلاق» استفاده می کند. به همین دلیل است که این کتاب در انتها نمی تواند بر روی تمایز خاصی متمرکز شود و چارچوب آموزشی و تربیتی منحصر به فردی ارایه دهد. کتاب مکتب دهداری، این مکتب را در حد یک «تعریف نامه» تقلیل می دهد و حرف جدیدی برای اخلاق ورزشی ایران ندارد. علت آن است که کتاب میان ارزش های اجتماعی و اخلاقی معلق است و از جایی به بعد به سمت ارزش های اجتماعی غش می کند.

کتاب را تهیه کنید و با رویکردی نقادانه مطالعه کنید. در نهایت متوجه خواهید شد که علی رغم تدوین چنین کتاب هایی در مورد پرویز دهداری، نمی توانیم کسی مثل او تربیت کنیم و حتی کسی مثل او در اطرافمان پیدا کنیم. مشکل در اطراف و اطرافیان ما نیست، مشکل در ذهن ماست و روش هایی که می خواهیم از طریق آن اخلاق را به زور ترویج کنیم.

دفعات مشاهده: 1330 بار   |   دفعات چاپ: 53 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   1 نظر
::
:: نقد کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی تألیف سید محسن حسینی هرندی ::

نقد کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی تألیف سید محسن حسینی هرندی
.

رضا شجیع

.
                                                                                        AWT IMAGE

.

این روزها تمایل برای ورود به عرصه ورزش و قلم فرسایی در مورد آن از سوی صاحبان فکر و اندیشه در دیگر علوم تخصصی افزایش یافته است. فارغ از اینکه چنین تمایلی، زمینه را برای تضارب آرای متخصصین علوم میان رشته ای فراهم می نماید، گاهاً به طرح موضوعات و تولید محتوایی به دور از بنیان های عملی و حتی علمی مرتبط با ورزش منجر می شود. کتاب اخلاق در مدیریت ورزش تألیف جناب آقای سید محسن حسینی هرندی که توسط انتشارات قدس منتشر شده است، یکی از آثاری است که نیازمند نقدی جدی در این زمینه است.
پیش از نقدضروی است به این نکته اشاره کنم، حوزه اخلاق ورزشی حوزه ای بکر و با تألیفات محدود در حوزه نشر است (کمتر از انگشتان یک دست) و همین که مؤلف محترم، این حوزه را برای مطالعه و تدوین کتاب انتخاب کرده اند شایسته تقدیر است اما فراموش نکنیم این حوزه دارای حساسیت های خاصی است و پرداخت نادرست مفهوم نه تنها به پیچیدگی ها اضافه می کند بلکه تشخیص مرز درست از نادرست و همچنین خوب از بد که مهمترین هدف اخلاق است را با چالش مواجه کرده و در نهایت به برداشتی سطحی از مفهوم اخلاق آن هم در محیط رقابتی ورزش منجر می شود.

1- معلق میان اخلاق فردی و اخلاقی اجتماعی
مفهوم اخلاق فردی با اخلاق اجتماعی متفاوت است و کتاب هیچگاه میان این دو تمایز قائل نمی شود. در حالی که تمایز میان این دو برای ورود به موضوع اخلاق امری اجتناب ناپذیر است. اخلاق فردی یا (moral) به فضای فضیلت فردی و (ethic) به فضای ارزش های اجتماعی اشاره می کند. بنابراین بین صداقت یک مدیر که یک مفهوم قراردادی مبتنی بر ارزش های اجتماعی است با خستگی ناپذیر نبودن مدیر که یک ارزش فردی است تفاوت وجود دارد. بهترین مثال اینکه یک دزد هیچ گاه نمی تواند صادق باشد اما همان دزد می تواند انسان خستگی ناپذیری باشد. سراسر کتاب حاوی مطالبی است که این دو را گاهاً با هم یا به جای هم استفاده کرده است. مثلاً در جایی می گوید تصمیم گیری یک اصل اخلاقی برای مدیران ورزشی آن هم در سطح رفتاری است.

2- تعریف برای تعریف
کتاب خیلی زود وارد اصل مطلب می شود و در بخش هایی در حالی که قرار است اصول و قواعد اخلاقی توضیح داده شود از خود واژه «اخلاق» برای تشریح اصول اخلاقی استفاده می کند. به این جمله نویسنده در جایی که اصل اخلاقی تصمیم گیری را توضیح می دهد دقت کنید؛ «تصمیمات اگر غیر اخلاقی باشند، شالوده رفتاری باشگاه و سازمان به هم می ریزد». در اینجا غیر اخلاقی بودن چه مفهومی دارد؟ شالوده رفتاری به هم می ریزد، دقیقاً چه چیزی به هم می ریزد؟

3- تصمیم برای اخلاق
اخلاق به بایدها و نبایدهایی درونی فرد اشاره دارد که بر اساس آن، فرد بدون هیچگونه فشار بیرونی و بر پایه آگاهی های اخلاقی و همچنین تکیه بر وجدان فردی، نسبت به انتخاب مسیر درست یا انجام کار خوب اقدام می کند و بدون تردید این کار نیازمند تصمیم است. تصمیم گیری اخلاقی مقدمه رفتار اخلاقی است و اگر چنین نباشد عملاً هر رفتاری را می توان رفتار اخلاقی قلمداد کرد. بحث در اینجا بر سر درستی یا نادرستی یک تصمیم، یک رفتار، یک فرایند، یک برنامه و غیره است. موضوعی که کتاب باز هم نمی تواند تکلیفش را با آن روشن کند و انگار تمام ویژگی های مثبت یک مدیر نظیر برنامه ریزی، نظم، خستگی ناپذیری و غیره به عنوان ویژگی های اخلاقی او هم محسوب شده اند.

4-   تناقض ها
در فصل چهارم کتاب هنگامی که قرار است در مورد رفتار اخلاقی مدیران صحبت شود ، موضوع در بخش هایی مجدداً به حوزه تصمیم گیری باز می گردد مثلاٌ در جایی که در مورد مخاطب شناسی به عنوان مقدمات رفتار اخلاقی مدیران یاد می کند اظهار می دارد که؛ در هنگام تصمیم گیری و بیان مطالب به ظرفیت ها و توانایی های مخاطبان توجه نماید. متن کتاب حاوی صدها جمله کلی این چنینی است و مرتب میان فصول کتاب رفت و برگشت مفهومی به چشم می خورد. یا در جایی اشاره می کند که مدیران برای کمال و رشد خود نیازمند فعالیت حرفه ای بر خدامحوری هستند. جمله ای زیبا که هیچ مفهوم خاصی را برای مخاطب تداعی نمی کند و فقط مفهوم اخلاق را برای او پیچیده و پیچیده تر می کند.

5- شفاف نبودن رابطه اخلاق و دین
با عنایت به اینکه نویسنده کتاب یکی از علمای برجسته حوزه و دانشگاه هستند، انتظار می رفت رابطه اخلاق و دین به خوبی تبیین شود تا گاهاً مفاهیم آن به جای یکدیگر تفسیر نشود. نویسنده در جایی که «ضعف ایمان» را به عنوان علت رفتار غیر اخلاقی مدیران بیان می کند، این سئوال در ذهن مخاطب ایجاد می شود؛ چگونه می توان دوز ایمان را در کارکنان افزایش داد و اساساً بر اساس این نگاه فراسازمانی، آیا امیدی برای تحول اخلاقی در مدیریت وجود دارد؟ نقش الگوهای موفق اخلاق سازمانی و همچنین کدهای اخلاقی در توسعه مدیریت اخلاقی در یک سازمان چیست؟ در فصل پنجم کتاب نویسنده اشاره می کند که ایمان سبب تقویت باورهای دینی و تقویت این باورها باعث ترک ناهنجاری های غیر اخلاقی می شوند. در حالی که کتاب به دنبال تبیین صحیح مسائل اخلاقی و غیر اخلاقی حوزه مدیریت ورزشی است، در بسیاری از موارد برای تشریح رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی باز هم از واژه های اخلاقی و غیر اخلاقی استفاده می کند و از این رو در تعمیق سازی مفاهیم ناموفق است. 
به هر ترتیب کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی، در نقطه ای تقریباً ثابت و تفسیری سطحی از اخلاق ورزشی در جا می زند و علی رغم علاقه مندی وافر نویسنده نسبت به موضوع که در جای جای کتاب موج می زند، عملاً نمی تواند تفسیری لذت بخش، ساده و کاربردی از اخلاق ورزشی ارایه دهد.


ساختار پیچیده، جداول متعدد، کلی گویی، فقدان تفسیر و تصویر، فقدان ارتباط مفهومی میان فصول، کتاب را شبیه یک خلاصه نویسی شلوغ برای آزمون تبدیل کرده و اگرچه احتمال مفید بودن آن برای مخاطب خاص وجود دارد اما برای مخاطب عام مانند وزنه ای است که توان بلند کردن آن وجود ندارد.

پی نوشت: نویسنده کتاب (حجت الاسلام و المسلمین سید محسن حسینی هرندی) از علاقه مندان به ورزش هستند و قلم فرسایی ایشان برای حوزه اخلاق ورزشی فرصتی مغتنم و ارزشمند محسوب می شود.

دفعات مشاهده: 2006 بار   |   دفعات چاپ: 92 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: اوقات فراغت مجبوری در جامعه ای که نمی توان «نه» گفت ::

مروری بر کتاب «جامعۀ فرسوده» نوشتۀ بیونگ چول هان
اوقات فراغت مجبوری در جامعه ای که نمی توان «نه» گفت
.
جلیس رحمان/ترجمۀ: علی حاتمیان
.

AWT IMAGE

.

«بیونگ چول هان» استاد دانشگاه هنر برلین و یکی از فیلسوفانی است که آثارش با اقبال گسترده‌ای مواجه شده است. به باور او، دلیل اینکه ما در اغلب مواقع احساس خستگی و فرسودگی می‌کنیم، این است که با فرهنگی مثبت‌اندیش محاصره شده‌ایم. در محیط کاری، در هنگام تماشای تلویزیون یا وب‌گردی، با حجم عظیمی از پیام‌های نه‌چندان اساسی مواجه می‌شویم که به ما می‌گویند چه می‌توان کرد. هان شعار مشهور باراک اوباما در تبلیغات انتخاباتی را مثال می‌زند: «آری، ما می‌توانیم.» این عبارت به ما می‌گوید که تمام آنچه باید کرد، این است که سخت‌تر تلاش کنیم. همچنین هیچ حد و مرزی برای توانایی ما وجود ندارد. همین امر دربارۀ شعار شرکت نایک یعنی «همین‌ حالا انجامش بده» نیز صادق است، ضمن آنکه هزاران کتابِ خودیاری که هر سال منتشر می‌شوند نیز ضرورت تفکر مثبت و اقدامات مثبت‌اندیشانه را تقویت می‌کنند.
در اینجا به مهم‌ترین نکته در نظریۀ هان می‌رسیم. «آری، ما می‌توانیم» شعاری روحیه‌بخش به نظر می‌رسد که بناست آزادی و امکانات بالقوۀ ما را آشکار سازد. اما این آزادی، غیرواقعی است؛ زیرا پیام نهفته در «آری، ما می‌توانیم» این است که «آری، ما مجبوریم». ازاین‌رو به‌جای زندگی در جامعه‌ای نظم‌دهنده که در آن رفتارها به‌صورتی واضح با دستورها و ممنوعیت‌های اجتماعی شکل می‌گیرد، در جامعه‌ای مبتنی بر دستاورد زندگی می‌کنیم که در آن، به‌صورت داوطلبانه تسلیم فشار برای دستاوردِ بیشتر می‌شویم. محدودیت‌های چنین جامعه‌ای کمتر از جامعۀ نظم‌دهنده نیست. درست است که در این جامعه کمتر در معرض ممنوعیت‌های بیرونی قرار داریم؛ اما فرمان‌های معطوف به دستاوردِ بیشتر را درونی ساخته و همواره در پی کار بیشتر هستیم. ما به بردگان این فرهنگ مثبت‌اندیشی بدل شده و در برابر دستور «آری! ما مجبوریم» تسلیم شده‌ایم. در این اوضاع، به‌جای آنکه تأملی عمیق دربارۀ اهداف خود داشته باشیم، صرف این آگاهی که می‌توانیم چیزی را به دست آوریم، به نیرویی برای پیش‌راندن ما در جهت هدف تبدیل می‌شود. ورود به فرهنگ «آری! ما می‌توانیم» ما را به گونه‌ای زندگی ِخوداستثمارکننده زنجیر کرده و تا زمان فروپاشی [جسمی و روانی]، کورکورانه از این اشتیاق و تصمیم پیروی می‌کنیم. هان از سجعی غمناک در واژه‌های آلمانیِ Erschöpfung، Ermüdung و Erstickung (خستگی، فرسودگی و خفگی) برای توصیف آثار ناشی از این مثبت‌اندیشی استفاده می‌کند. او می‌گوید ما توانایی «نه ‌گفتن» به تقاضای جامعه برای دستاوردِ بیشتر را از دست داده‌ایم و همچنان به پیشروی ادامه می‌دهیم. این تا جایی ادامه می‌یابد که ذهن یا بدنمان به‌طور کامل از کار بیفتد. این، علت خستگی و فرسودگی دائمی ماست. بر این اساس، هان چندشغله‌ بودن را نشانه‌ای از پیشرفت تمدنی نمی‌داند. از دید او، این وضعیت بیشتر نشانۀ نوعی عقب‌گرد است؛ زیرا به گسترش گونه‌ای توجه سطحی انجامیده و مانع تأمل و کسب دانش عمیق می‌شود.
پیوند دادن ایده‌های هان با محیط‌های کاری امروز، چندان دشوار نیست. امروزه کارمندانی با رویکرد «می‌توانم انجام دهم» تشویق می‌شوند؛ درحالی‌که کارکنانی با رویکرد «می‌توانم تأمل کنم» به‌ندرت تشویق می‌شوند. در جامعۀ مبتنی بر دستاورد، کارفرمایان نیازی به استثمارکردن ما ندارند؛ زیرا ما آزادانه و با تمایل شخصی وظایف بیشتر و بیشتری را بر عهده می‌گیریم تا ارزش خود را به اثبات برسانیم.
با خواندن کتاب هان، بخشی از نوشتۀ برتراند راسل تحت عنوان «در ستایش فراغت» را به یادم می آورد که در آن فضیلت کاستن از ساعات کار روزانه ستایش شده است:
در جهانی که هیچ کس مجبور نباشد بیش از چهار ساعت در روز کار کند، فردی که از کنجکاوی علمی برخوردار باشد، قادر خواهد بود این میل خود را ارضا کند. نقاش می‌تواند بی‌آنکه درگیر گرسنگی باشد، به نقاشی بپردازد. نویسندگانِ جوان نیازی ندارند با نوشتن مطالب عامه‌پسند توجه عمومی را برانگیزند و آثار جدی خود را به زمان بی‌نیازی اقتصادی موکول کنند؛ چون در آن زمان دیگر قریحۀ لازم برای این کار را از دست داده‌اند. افرادی که در کار حرفه‌ایِ خود به امور اقتصادی و دولتی علاقه‌مند شده‌اند، می‌توانند ایده‌هایشان را بدون انزوای دانشگاهی مطرح سازند. این انزوا اقتصاددانان دانشگاهی را از واقعیت دور می‌سازد. پزشکان زمان کافی برای آموختن پیشرفت‌های این دانش را خواهند داشت و معلمان نیازی ندارند که از طریق روش‌های مرسوم، آنچه را در جوانی آموخته‌اند، به دانش‌آموزان بیاموزند؛ آن‌هم چیزهایی که با گذشت زمان، نادرستی آن‌ها به اثبات رسیده است.
فراتر از این‌ها، شادمانی و لذتِ زندگی نیز جای فرسودگی عصبی، خستگی و سوءهاضمه را خواهد گرفت. کار برای تولیدِ اوقات فراغتی شاد، کافی خواهد بود؛ اما به حدی نیست که خستگی شدید ایجاد کند. ازآنجاکه افراد در زمان فراغت خسته نمی‌شوند، طالب سرگرمی‌های منفعلانه و بی‌روح نیستند. دست‌کم یک‌درصد از آن‌ها زمان صرفه‌جویی‌شده در شغل خود را برای کارهای بااهمیت و عمومی صرف می‌کنند و ازآنجاکه برای امرار معاش به این کار نیازی ندارند، اصالت تلاش‌های آن‌ها خدشه‌دار نخواهد شد. به همین دلیل، نیازی به تطبیق با استانداردهای رسمی و کارشناسی ندارند. اما مزایای فراغت تنها به همین موارد استثنایی محدود نمی‌شود. مردان و زنانِ معمولی نیز فرصت زندگی شادمانه را خواهند داشت، مهربان‌تر خواهند شد، دیگران را کمتر اذیت خواهند کرد و سوءظن کمتری به آن‌ها خواهند داشت.

درحالی‌که مقالۀ راسل کاستن از ساعات کاری را به‌عنوان راه‌حل مطرح می‌سازد، نقد هان از جامعۀ مبتنی بر دستاورد و تأثیرات ناشی از این اوضاع بر فرسودگی و اضطراب به محیط‌های کاری محدود نمی‌شود. با پذیرش الزام عمومی به کسب هرچه‌بیشتر و سیطرۀ بیش‌فعالی، ما این رویکرد را به اوقات فراغت خود نیز تعمیم می‌دهیم. بدین‌ترتیب، حتی در زمانی که به شمارش گام‌هایمان در حین ورزش برای تناسب اندام مشغول هستیم یا از موزه‌ای دیدن می‌کنیم، باز هم وسوسۀ به‌دست‌آوردن هرچه‌بیشتر، تمام وجوه زندگی‌مان را فراگرفته است. آیا خروج از این چرخۀ معیوبِ مثبت‌اندیشی و خستگیِ پایدار، ممکن است؟
باید از حق خود برای خودداری از اتخاذ این رویه آگاه باشیم. به‌جای چسبیدن به وظایف در زمان کاری یا اوقات فراغت، لازم است ارزش و نیروی «نه‌ گفتن» را درک کنیم. هان مفهوم «خستگی شفابخش» را به ما معرفی می‌کند و می‌گوید نوعی از خستگی وجود دارد که باید از آن استقبال کرد زیرا فرصتی است برای استراحت و تجدید قوا. روزهای تعطیلِ هفته، اغلب به‌عنوان زمان انجام‌دادن وظایفی محسوب می‌شود که در طول روزهای کاری امکان انجام‌دادن آن‌ها را نداشته‌ایم؛ اما اگر روزهای آخر هفته را زمانی برای استراحت واقعی، فراغت و تأمل بدانیم، می‌توانیم از چرخۀ خستگی دائمی بگریزیم.
در جهانی آکنده از وسوسۀ «انجام‌دادن» باید «انجام‌ ندادن» را بیاموزیم.

.

برای مشاهده منبع اصلی این یادداشت کلیک نمایید.

دفعات مشاهده: 2137 بار   |   دفعات چاپ: 116 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: معرفی کتاب: فلسفۀ کاربردی ورزش ::
معرفی کتاب فلسفۀ کاربردی ورزش

تألیف: کرچمار

AWT IMAGE

کتاب فلسفه کاربردی ورزش، یکی از پرطرفدارترین کتب سطح مقدماتی فلسفۀ ورزش محسوب می‏شود. از ویژگی‏های این کتاب می‏توان به بیان ساده و روشن آن اشاره کرد و اینکه اختصاصاً برای دانشجویان و افراد حرفه‏ای شاغل در ورزش نوشته شده است. این کتاب سه بخش دارد:
بخش اول: ارزش‏های ورزش، تمرین، تربیت‌بدنی و علوم ورزشی، بهبود زندگی از طریق ورزش و کاربرد تفکر فلسفی.
بخش دوم: نقش اجتماعی و اهمیت ورزش، ارزش‏های مرتبط با ورزش، طبیعت درونی و بیرونی ورزش.
بخش سوم: تغییرات حاصل از تفکر فلسفی و نحوۀ اخذ تصمیم‏های اخلاقی در ورزش.
ویراست دوم این کتاب در سال 2005 منتشر شده است که از ساختار و چارچوب مناسب‏تری نسبت به ویراست اول برخوردار است. طبیعت و روش‏های فلسفی، بشر و فعالیت بدنی، درک فلسفۀ حرکت و انتخاب ارزش‏ها و زندگی خوب، بخش‏ های چهارگانۀ این کتاب را تشکیل می‏دهند. از ویژگی‏ های این کتاب می‏توان به تأکید بسیار آن بر مطالعات موردی و معرفی این روش تحقیقی در مطالعات اخلاق ورزشی اشاره کرد.
دفعات مشاهده: 2697 بار   |   دفعات چاپ: 191 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: معرفی کتاب «ارزش ‏ها در ورزش» ::
معرفی کتاب «ارزش ‏ها در ورزش»

تألیف: تنسو و تمبارینی

AWT IMAGE

کتاب ارزش ‏ها در ورزش، مجموعۀ وسیعی از مسائل اخلاقی رایج در ورزش نظیر قوانین، ملی ‏گرایی، برابری جنسیتی و دوپینگ را تشریح می‌کند و از اولین تلاش ‏هایی است که به پدیدۀ نخبه‏ گرایی در ورزش و همچنین دوپینگ ژنتیکی می ‏پردازد.
کتاب پنج بخش دارد که بخش اول به نخبه ‏گرایی اختصاص یافته است. ستایش قهرمانان ورزشی، فاشیسم ورزشی و بازار و هنر ایجاد اعتدال در ورزش‌های رقابتی، محتوای بخش اول را تشکیل می‏دهند. «ملی‏ گرایی» عنوان بخش دوم کتاب است که در آن ورزش به مثابۀ قدرت، پیشرفت و بیانیۀ اخلاقی ملت‏ها محسوب می‏ شود. تشریح میهن ‏پرستی نرم در ورزش و مقایسۀ میهن‏ پرستی در جنگ و ورزش، مواردی هستند که در فصل دوم به آن‏ها اشاره شده است.
بخش سوم این کتاب با عنوان «برابری جنسیتی»، به تعریف واژۀ زن و تعیین جایگاه وی در محتوای ورزش پرداخته و تفاوت‏ های جنسیتی در ورزش‏های رقابتی را تحلیل می‏ کند. دوپینگ ژنتیکی و کمک علم در ترویج بی ‏اخلاقی، مواردی هستند که پایان‌بخش این کتاب محسوب می‏شوند.
دفعات مشاهده: 2591 بار   |   دفعات چاپ: 233 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: معرفی 48 کتاب فارسی در حوزه فوتبال ::
معرفی 48 کتاب فارسی در حوزه فوتبال

AWT IMAGE

فدراسیون فوتبال در اقدامی ارزشمند اسامی و صفحات ابتدایی 48 کتاب فارسی که مؤلفین و مترجمین آن ها در جشنواره کتب برتر فوتبالی شرکت کردند را منتشر کرده است که این کتاب ها عبارتند از:

1- راهنمای بدنسازی در فوتبال (کتاب جامع برنامه ریزی، تمرین، تست) تألیف: فیل دیویس
2- چگونه مربی حرفه ای فوتبال شویم؟ مترجم: بهزاد نوشادی
3- آنالیز حرفه ای در فوتبال (کتاب راهنمای تجزیه و تحلیل فوتبال)ترجمه و تألیف: محسن اسماعیل زاده، دکتر بهزاد نوشادی
4- کنترل صحیح توپمترجم: محسن اسماعیل زاده
5- 50 راه برای رسیدن به گل در فوتسالعلی زندی پور
6- فوتبال مدرن (مربیگری سیستم 2-4-4)نویسندگان: فلوریانا مرزیالی، وینسترو مورا ترجمه: امید نمازی زاده
7- آموزش فوتبال برای دانشجویان تربیت بدنیمیثم چاله چاله – علیرضا شهسوار (مدرسان گروه تربیت بدنی دانشگاه پیام نور)
8- قوانین و مقررات فوتسال (بر اساس آخرین تغییرات 2011-2010 قوانین فوتسال) تهیه و تدوین: فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)
9- قوانین و مقررات فوتبال ساحلی (براساس آخرین تغییرات قوانین فوتبال ساحلی) تهیه و تدوین: فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)
10- قوانین و مقررات فوتبال (براساس آخرین تغییرات 2011-2010 قوانین فوتبال) تهیه و تدوین: فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا)
11- فرهنگ لغات و اصطلاحات فوتبال (انگلیسی به فارسی – فارسی به انگلیسی) تألیف: محمد جواد علمی
12- روانشناسی کاربردی در فوتبالاسوِن یوران اریکسون با همکاری ویلی ریلو و هوکان ماتسون مترجمان: مجتبی المیری، محمد رحیمی
13- استراتژی داوران موفق فوتبال (با آخرین تغییرات قوانین فیفا (2011-2010) مهندس نادر جعفری (داور بین المللی فوتبال)
14- جامعه شناسی خشونت ورزشی نویسنده: محمدمهدی رحمتی
15- مدیریت هواداران ورزشیمؤلفان: وحید ساعت چیان، دکتر حسین عیدی و محمد حسن زاده غفوری
16- جمع سپاری در باشگاه های فوتبال (مفاهیم – کاربردها – سیستم ها)
17- تغذیه و فوتبال نویسنده: ران.جی.موگان
18- آموزش مهارت های فوتسال ویژه دانش آموزان سطح یک مؤلف: مهدی عامل خبازان
19- فوتبال پویا (تمرینات بازی محور برای مربیگری تیم های پایه) نویسنده: دتلیو بروگمن ترجمه: علی پشابادی – امیر وزینی
20- یکصدو بیست تمرین فوتبال (حمله – دفاع) رولف مایر ترجمه: فرهاد غروی
21- فوتبال مدرن – تمرینات مدرن تألیف فرهاد غروی
22- تمرینات گلزنی در فوتبال مدرن (بهترین برنامه ها) رولف مایر ترجمه: فرهاد غروی (مربی درجه A از کنفدراسیون فوتبال آسیا)
23- دایره المعارف فوتبال ترجمه دکتر جواد آزمون
24- تغذیه برای فوتبال جوزف اس. بلاتر، نول ایسدل عنایت اله اسدمنش (عضو هیئت علمی دانشگاه شیراز)
25- تمرین برای مدارس فوتبال تألیف کیوان مرادیان (دانشجوی دوره دکتری تربیت بدنی)
26- فوتسال (تکنیک، تاکتیک، تمرین)ویک هرمانس – راینر انگلر دکتر ضیاء فلاح محمدی – محمد فلاح محمدی – سیدحسین میرکریم پور
27- علم، تمرین، فوتبال (رویکرد علمی توسعه قدرت، سرعت و استقامت) پروفسور توماس رایلی
28- راهنمای آنالیز در فوتبال کریستوفر کارلینگ – مارک ویلیام – توماس ریلی
29- فوتبال ساحلی – از سطح مبتدی تا سطح عالی (سطح رقابتی) مترجم: مجتبی تقوی
30- بازاریابی فوتبال (یک رویکرد بین المللی) مایکل دس بوردس ویراستار علمی: دکتر فرشاد تجاری
31- گرم کردن در فوتبال (به روش پویا) دکتر نعیما خواجوی (عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد داراب)
32- زمان بندی تمرینات قدرتی در فوتبالدکتر رضا قراخانلو (دانشیار دانشگاه تربیت مدرس)، دکتر حمید رجبی (دانشیار دانشگاه خوارزمی)
33- هنر دروازه بانی (آموزش دروازه بانی جهت سنین نوجوانان و جوانان) مهندس علی رضا اسماعیلی، با همکاری : امیررضا بال زاده
34- روانشناسی داوریروبرت اس.وینبرگ، پگی ا.ریچاردسون ترجمه دکتر سیروس چوبینه (عضو هیئت علمی دانشگاه تهران)
35- بدنسازی کامل در فوتبال (93 تمرین و فعالیت) ترجمه: احمد خداداد، ابوالفضل هیهات
36- راهنمای کامل تمرین وزنه برای فوتبال ترجمه: دکتر محمد دادکان (عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی) و کیوان مرادیان
37- شیوه های تمرین در فوتسال (آموزش اختصاصی تاکتیک – آمادگی جسمانی ه همران گزیده ای از قوانین داوری) مؤلف:علیرضا رعدی
38- بدنسازی کامل برای فوتبال ترجمه: دکتر محمد فرامرزی
39- طب فوتبال تألیف دکتر محمدحسین علیزاده، دکتر فرشید طهماسبی و حامد عباسی
40- مربیان تاکتیک گرا و مربیان استراتژیست تألیف و تحقیق: غلامرضا قلی پور
41- برنامه های تمرینات فوتبال (تمرینات بدنی، مهارت های تاکتیکی، جزییات 96 طرح و نقشه ی تمرین) نویسنده: گرهارد فرانک
42- فوتبال زنده (بازی، بهترین آموزگار است) نویسنده: دتلو بروگمن ترجمه و تدوین: غلامرضا قلی پور، محسن اسماعیل زاده
43- برخیز فوتبال مترجم، گردآورنده و نویسنده: مهندس آرش معصومی
44- فوتبال تهاجمی (تمرینها و تاکتیکهایی برای حمله موفق) جوزف ا.لوکس باچر ترجمه: وحدت بقرآبادی
45- آنالیز در فوتبال مدرن تألیف و ترجمه: علی صنعتگر (مربی و مدرس کنفدراسیون فوتبال آسیا)
46- علم تمرین (راهنمای مربیان ورزش های تیمی) تئودور بومپا
47- تاریخچه تیم فوتبال ملوان بندرانزلی (شامل فهرست تمامی نتایج و بازیکنان) محمدسعید هدایت پناه، احمد هدایت پناه و محمد کوچکی
48- مهندسی تمرین و زمان بندی قدرت مؤلفین: فرزاد سارابیگی، علی تاجیک خاوه و امیر مقربی

برای مشاهده منبع اصلی و خلاصه هر کتاب کلیک نمایید


دفعات مشاهده: 3032 بار   |   دفعات چاپ: 492 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: مروری بر کتاب «راز DNA: ژن به عنوان یک آیکون فرهنگی» ::
مروری بر کتاب «راز DNA: ژن به عنوان یک آیکون فرهنگی»

زهرا غزنویان

AWT IMAGE

مقدمه
«راز DNA» با زیر عنوان «ژن به عنوان یک آیکون فرهنگی » عنوان کتاب درتی ولفرز نِلکین  و ام. سوزان لیندی  است که برای اولین بار با 286 صفحه در سال 1996 توسط انتشارات فریمن  منتشر شده و بلافاصله در سال‌های بعد به ژاپنی و فرانسه ترجمه شده است. ویرایش جدید آن با مقدمه و نتیجه‌گیری‌ای جدید در سال 2004 توسط انتشارات دانشگاه میشیگان آمریکا منتشر شده و به متنی تحریک‌آمیز برای جامعه‌شناسی و مردم‌شناسی و نیز کلاس‌های درس اخلاق مشهور شده است. راز DNA را کتاب مورد علاقه کسانی می‌دانند که اعتقاد به عجیب و غریب بودن ژن را کنار گذاشته‌اند. موضوع اصلی این کتاب، بررسی ژنتیک و تصاویر آن در فرهنگ عامه است و به همین‌رو نویسندگان ابزار خوشحالی می‌کنند که کتابشان بتواند آغازگر رشته جدیدی به نام «ژنتیک در فرهنگ عامه» باشد. کتاب آن‌ها شامل ده فصل: قدرت ژن، اصلاح نژادی ژن‌ها، DNA مقدس، خانواده مولکولی، DNA الویس، خلق برتری‌های طبیعی، آمرزش: مسئولیت و گناه تعیین شده، کاربرد ذات‌گرایی ژنتیک، آینده‌گرایی ژنتیک ، مافوق ژن  است و در واقع، ارتباط بین پزشکی و جامعه را مورد بررسی قرار می‌دهد.

مروری بر کتاب
برخلاف جامعه امروز ایران که مباحث ژنتیکی در آن هنوز به یک آگاهی عمومی و گفتمان مردمی تبدیل نشده، مردم آمریکا، تصاویر قابل توجهی از ژنتیک دارند، تصاویری که بخش عمده‌ای از آن‌ها را از رسانه‌ها گرفته‌اند. فیلم‌ها و داستان‌هایی با مضامین ژنتیکی که صرفا حاصل یافته‌های علمی این حوزه نبوده و با افسانه‌ها و داستان‌ها و تخیلات بسیاری آمیخته شده‌اند. این موضوعی است که مواجه شدن با آن در سر کلاس‌های درس، نلکین و لیندی را  به نوشتن این کتاب ترغیب می‌کند؛ مشاهده رویکرد قدرت‌ها در نسبت دادن مسائل ژنتیکی به فرهنگ مردمی آمریکا و نیز رفتار دانشجویانشان در کلاس‌ها که بیشتر تصاویر خود را درباره ژن، از منابع فرهنگ پایین (برنامه‌های تلویزیونی و...) دریافت کرده‌اند. مشاهده چنین مسئله‌ای برای نلکین و لیندی که هر دو سال‌های بسیاری از زندگی خود را به صورت حرفه‌ای صرف مطالعات جامعه‌شناسی علم کرده‌اند جالب توجه و برانگیزاننده است. آن‌ها متوجه حضور دو پارادایم علمی و فرهنگ عامه در حوزه اجتماعی می‌شوند که به موازات یکدیگر، مسیر خود را طی کرده و در نقاطی با یکدیگر برخوردهایی پیدا می‌کنند. برای همین مطالعات خود را در حوزه ژنتیک در فرهنگ عامه آغاز کرده و نتایجش را در کتاب راز DNA منتشر می‌کنند.
مردم عادی چه تصویر و درکی از ژنتیک دارند، به نظر آن‎ها ژن‌ها قادر به انجام چه فعالیت‌هایی هستند؟ این درک، چه تغییری در زندگی و رفتارشان داده و اصلا آیا قادر به تاثیرگذاری بر فعالیت‌های علمی و کلینیکی هست؟ برای پاسخ به این سوالات، نویسندگان کتاب، قطعاتی از جوک‌ها، موسیقی‌ها، برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی، اینترنت و... را جمع‌آوری و مورد بررسی و تحلیل قرار می‌دهند. بنابراین چگونگی ارتباط دو گفتمان علمی و مردمی درباره ژنتیک، مسئله عمده این کتاب است.
نویسندگان کتاب با اشاره به زندگی افراد مشهور آمریکا، به تحلیل اظهارنظرهای عمومی درخصوص آن‌ها می‌‌پردازند. یکی از این شخصیت‌ها «الویس آرون پریسلی» خواننده و هنرپیشه مشهور آمریکایی است که عنوان یکی از فصل‌های کتاب  به نام «DNA  الویس »  برگرفته از نام اوست. او که به «شاه راک اند رول» شهرت داشت در سال 1977 زمانی که تنها 42 سال داشت فوت کرد. او هواداران زیادی داشت و اصالتش به چند کشور از جمله اسکاتلند، انگلیس و همچنین نورمان‌های فرانسوی برمی‌گشت.
درتی و لیندی در این فصل از کتاب، به تحلیل‌های مختلفی که پیرامون این شخصیت در جامعه آمریکا وجود داشته اشاره کرده و نشان می‌دهند که چه‌طور فردی چون اِلِین دانتی موفقیت هنری الویس را به توانایی‌های پدر و مادرش در حوزه موسیقی و نیز چندرگه بودنش نسبت می‌دادند و عده‌ای دیگر چون آلبرت گلدمن از ژن‌های بد او صحبت کرده و او را «قربانی وضع مهلک ارثیش» نامیده است. گلدمن با استناد به داده‌های سازمان تحقیقات تبارشناسی گفته که نُه نسل قبل الویس در قرن 19 به افرادی «ترسو، فراری و زنی دو شوهره» بازمی‌گردد و چنین استدلال کرده که همین‌ها باعث زوال الویس شده است. بنابراین روایت، اعتیاد او به مواد مخدر و الکل، اختلالات عاطفی او و مرگ زودرسش همه در ژن‌های او ریشه داشته‌اند.
مثال دیگر کتاب در این مورد، پرسش از سرنوشت ژن‌های انیشتین است. دختری که حاصل رابطه پیش از ازدواج او و همسر اولش میلیوا ماریک بود و توسط مادر، پیش از آن‌که پدرش موفق به دیدار او شود برای سرپرستی به خانواده دیگری سپرده شد و دیگر از او خبری نیست. سفیره در یادداشت 7 سپتامبر 1992 خود در این‌باره نوشته: «ما می‌توانیم فرض کنیم که او بزرگ شد و خانواده‌ای برای خودش داشت و بنابراین بشریت با تکثیر ژن‌های یک نابغه غنی شده است.» این قبیل کنجکاوی‌ها فقط مختص ستاره‌ها و نوابغ نیست، فرهنگ عامه آمریکا، مجرمان را نیز با همین الگو تحلیل می‌کند. نمونه واضح در این مورد،  داستان «کروموزوم جنایی» است که برای اولین‌بار، در آوریل 1968 در توضیح یکی از مخوف‌ترین جنایات دهه مطرح شد. زمانی که فردی به نام ریچارد اِسپِک  منتظر مجازات اعدام به دلیل قتل بود، نه نفر از دانشجویان پرستاری، درخواست تجدید نظر نسبت به پرونده او را مطرح کرده و کار او را به کروموزوم‌های XYY او منسوب کردند. پس از آن نیوزویک پرسید که آیا جنایتکاران «بد متولد می‌شوند؟» همین مسئله، تم اصلی ساخت چندین فیلم و رمان شد که جنایتکاران را توسط یک نیروی درونی ناخودآگاه وادار به جرم می‌کرد!
نویسندگان در سراسر کتاب نشان می‌دهند که موارد مشابه بسیاری چون ماجرای الیس، انیشتین و اسپک، در جامعه آمریکایی وجود دارد. آن‌ها نقطه آغازین این جریان را در مقاله یک پروفسور روان‌شناسی به نام توماس بوچارد می‌بینند، کسی که برخلاف امتناع نشریات علمی از چاپ یافته‌هایش درخصوص«جهان وهم آور دوقلوها» ، آن‌ها را در اختیار مطبوعات قرار داد و جنجالی بر سر موضوع حساس ژن‌ها و ضریب هوشی درگرفت و مدتی بعد نشریات علمی نیز مجبور به بحث در این خصوص شدند. ریشه ایده «تربیت در استخوان ما است.» در واقع به کارهای او منتسب است، ایده‌ای که منشا خصلت‌هایی مثل پوشیدن نوع خاصی از کمربند، علاقه به برنامه‌های تلویزیونی خاص، نوشیدن قهوه سرد و مشکلاتی مانند اعتیاد یا اختلالات غذا خوردن، همه به ژن نسبت داده شد. از سال 1983، مباحث مربوط به ژنتیک رفتاری مطرح شد و صدها مقاله در مورد ارتباط بین ژنتیک و رفتار در مجلات، روزنامه‌ها و داستان‌ها و اغلب به عنوان برشی از علم کنونی ظاهر شد که صفاتی چون بیماری‌های روانی، پرخاشگری، همجنس‌گرایی، عریان‌گرائی، اعتیاد، شغل و موفقیت‌های آموزشی ، ایجاد حریق عمدی، تمایل به دست انداختن افراد، ریسک‌پذیری، بزدلی و ترسویی، قدرت اجتماعی، تمایل به خندیدن یا تمایل به استفاده از کلمات آزاردهنده، سنت‌گرایی و میل به زندگی به ژن‌ها منسوب شدند.
ساخت فیلم‌ها، نگارش داستان‌ها، گزارش‌ها، جوک‌ها و... با محوریت این موضوع ادامه یافت و علت خوبی یا بدی، موفقیت یا شکست، جنایت یا نبوغ افراد، همه و همه در ژن‌های آن‌ها جستجو می‌شد. درواقع، نوعی تقدیرگرایی با محوریت ژنتیک در فرهنگ عامه شکل گرفت که بازتولید جدیدی از یکسری مفاهیم قدیمی آن فرهنگ بود. منظور نویسندگان کتاب از این موضوع آنست که وجود پدیده‌های غیرنرمال در جامعه همواره از طریق ساختارهای مختلفی توضیح داده شده است. مثلا درخصوص شر، سیستم‌های دینی آن‌را به چشم بد و یا گناه منتسب کرده و نتیجه آن دانسته‌اند. برخی تحلیل‌های روان‌شناسی، نقش محیط را برجسته کرده‌اند و معتقدند که افراد، بد به دنیا نمی‌آیند بلکه بد می‌شوند. در چنین شرایطی، ژنتیک، ریشه شر را نه در نیروهای مافوق طبیعی و نه در تربیت، بلکه در ژن‌های افراد قرار می‌دهد. به این ترتیب، تفکر قالبی پیشین در قالب جدیدی متولد می‌شود: «ستارگان و مجرمان ساخته نمی‌شوند بلکه به دنیا می‌آیند.» به عبارت دیگر، در بسیاری از موارد، این تنها زبان ماست که تغییر کرده و نه شیوه تفکری‌مان چرا که زبان همیشه زودتر از تفکر تغییر می‌کند. نویسندگان «راز DNA» همچنین درخصوص شیوع دیدگاه‌های جدید و تاحدی سکولار از انسانیت بحث کرده و درنهایت نشان می‌دهند که طرح ژنوم انسانی، گرچه روح را به عنوان «جایگاه خود واقعی» زیر سوال برد، ولی خودش جایگاهی مقدس را کسب کرد و امروز چنین انتظار می‌رود که حتما صفات ژنتیکی باید ویژگی‌های تغییرناپذیر فردی را تعیین کنند.
نویسندگان پس از این به تعابیر استعاری جدیدی که از ژن در فرهنگ عامه وجود دارد اشاره کرده و به ذکر مواردی از پیام‌های بازرگانی می‌پردازند، مواردی که ژن را استعاره‌ای از موفقیت و اصالت درنظر می‌گیرند:
«چشمگیری یک خودروی استرلینگ، «در ژن‌هایش است»، یک بی‌ام و «دارای یک مزیت ژنتیکی است»، ماشین  سوبارو یک «فوق ستاره ژنتیکی» است و تویوتا «مجموعه ای بزرگ از ژن‌هاست». ماشین اینفینیتی  اعتبار خود را با DNA اش تعریف می‌کند: «در حالی که برخی خودروهای سواری و لوکس  تنها شبیه بزرگان هستند خودروی ما دقیقا همان DNA را دارد.» ژن به خوبی کیفیت چیزهای دیگر را هم مشخص می‌کند. مثلا کفش کتانی نایک «مجموعه‌ای از قدرت خود را به ارث برده است... انعطاف‌پذیری... پایداری و تناسب واقعی». یکی از عطرهای بیژن که به نام DNA است به عنوان «ارزش خانواده»  تبلیغ شده و از «قدرت وراثت» الهام گرفته است: این «ماده زندگی است.»  شلوار جین آبی با استفاده از تشابه jean و gene از جناس آشکاری در تبلیغاتش استفاده کرده است: «بابا ممنون بابت ژن‌ها» که استعاره‌ای از اصیل بودن و کیفیت برتر شلوار جین است (متن 2004 کتاب، 97).
گرچه بخش عمده‌ای از کار نلکین و درتی، توصیف‌ است ولی خودشان تاکید دارند که کتابشان یک جامعه‌شناسی توصیفی صرف نیست. آن‌ها نسبت به ادعاهای دانشمندانی که با مردمی کردن یافته‌هایشان، درخصوص ارتباط بین ژن و توانایی و رفتار و سرنوشت بشر اغراق می‌کنند هشدار می‌دهند و از روزی می‌ترسند که گسترش ذات‌گرایی ژنتیکی، شکل جدیدی از اصلاح نژادی را ایجاد کند.
کار آن‌ها را درواقع می‌توان واکنشی به این ذات‌گرایی ژنتیکی موجود در فرهنگ عامه آمریکا دانست. به همین دلیل آن‌ها در پاسخ به مردم مشتاق و کنجکاوی که به دنبال راز ژن‌ها می‌گردند می‌گویند که اگر رازی در این حوزه وجود داشته باشد، فقط اینست: ژن به عنوان یک آیکون فرهنگی! این تعبیر درحقیقت، اعتراضی به استفاده‌های افراطی و غیرانتقادی از ژنتیک در فرهنگ عامه است.  این‌که DNA  در داستان‌ها و اتفاقات فرهنگ عامه می‌تواند نقش‌های مختلفی را بازی کرده و حتی برخی مشکلات اجتماعی را حل کند، بیش از آن‌که یک واقعیت ژنتیکی و طبیعی باشد یک محصول فرهنگی است و بیش از آن‌که وجود داشته باشد و کشف شود، توسط ابزارهای مختلف فرهنگ، ساخته و مصرف می‌شود!

نتیجه‌گیری
موضوع ژنتیک و دلالت‌های اجتماعی آن، مسئله مهمی در بسیاری از کشورهاست، مسئله‌ای که تنها دغدغه عالمان و سیاستمداران نیست بلکه به گفتمانی مردمی و رایج تبدیل شده و می‌تواند رفتارها و قضاوت‌های مردم را تحت تاثیر قرار دهد. نگاه عمومی رایج نسبت به مسئله ژنتیک، اهمیت فرصت و تلاش را نسبت به استعداد کمتر کرده که خود این موضوع می‌تواند تغییراتی را در رفتارهای مردم ایجاد کند. به عبارت دیگر، درک مردم از یافته‌های ژنتیکی از طرفی مبتنی بر داده‌های فرهنگی زمینه‌ایست و از طرف دیگر، قدرت تغییر برخی از این الگوهای فرهنگی را دارد. ژنتیک توسط مردم و متناسب با متن جامعه تفسیر شده و همچنین قادر است ارزش‌ها و هنجارهای جدیدی را بیافریند. به این معنا، خود دارای ویژگی‌هایی فرهنگی است که آن‌را از یک مجموعه طبیعی رازآمیز متمایز می‌سازد، مسئله‌ای که شاید در گفتمان علمی چندان مورد قبول نباشد. مهم‌ترین موضوع این کتاب، به چالش کشیدن استقلال علم است و اینکه مرز بین لابراتوارها و جامعه برداشته شده و این دو بر هم تاثیر می‌گذارند.
دفعات مشاهده: 2997 بار   |   دفعات چاپ: 216 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 1 بار   |   0 نظر
::
:: معرفی کتاب «کنکاش فلسفی در ورزش» ::
معرفی کتاب کنکاش فلسفی در ورزش

تألیف: مورگان و میر

AWT IMAGE

کنکاش فلسفی در ورزش ، مجموعه ‏ای کلاسیک در ارتباط با تبیین سیر تطور فلسفۀ ورزش در جهان است و با 56 فصل، مجموعه ‏ای وسیع مشتمل بر نظریات فلاسفۀ مختلف از افلاطون تا دوران معاصر را در برمی‏گیرد. طبیعت ورزش و بازی، ورزش و محتوای آن، ورزش و متافیزیک، ورزش و اخلاقیات، رقابت، جوانمردی، تقلب، شکست، داروها، ورزش و فلسفۀ سیاسی‌ اجتماعی، ورزش و زیبایی، از جمله موضوعات مطرح‌ شده در این کتاب هستند.
در ویراست دوم کتاب، مباحث به دو بخش کلی هستی ‏شناسی و ارزش ‏شناسی تقسیم شده ‏اند که بخش اول به چیستی ورزش و محتوای آن و بخش دوم به کارکردهای ورزش در زندگی روزمره و همچنین معضلات اخلاقی و اجتماعی آن اشاره می ‏کند. از دیگر ویژگی‏ های این کتاب، می‏توان به ارایۀ تاریخچۀ مرتبط با هر موضوع در ابتدای هر بخش اشاره کرد.

دفعات مشاهده: 2844 بار   |   دفعات چاپ: 203 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
:: نقد کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی ::
نقد کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی

رضا شجیع

AWT IMAGE

نویسندگان: جوی تی دی سن سی، دنی روزنبرگ
مترجمان: دکتر سید محمد حسین رضوی، محسن بلوریان
ناشر: موسسه فرهنگی شمال پایدار

اخلاق در مدیریت ورزشی نام کتابی است که واژه ورزش را به معنای وسیع تری از فعالیت های بدنی نظیر بازی های سنتی شبیه فوتبال، بسکتبال، فوتبال، آمادگی جسمانی و غیره در نظر گرفته است. بر اساس نظر نویسندگان در دیباچه کتاب، دلالت استفاده از واژهء ورزش، اجتماعی بودن آن است و از طرفی نیاز آن را به سازماندهی رسمی و مدیریت نشان می دهد. به طوری که مدیریت چنین فعالیت هایی، باید با در نظر گرفتن ملاحظات و تفکرات اخلاقی جدی مبتنی بر درستی یا نادرستی قضاوت ها یا اعمال هدایت شوند. از این رو، نویسندگان کتاب، ایدئولوژی ذهنی و بنیادین خود را این چنین عنوان کرده اند که بسیاری از مشکلات اخلاقی موجود در ورزش معاصر، ناشی از ساختار اداری و دیوان سالاری آن است. از این رو نویسندگان، مدیران ورزشی را به ناجیانی تشبیه می کنند که می توانند با شناخت هویت اخلاقی سازمان، تیم و یا رشته ورزشی خود، آن را اصلاح کرده و بهبود بخشند.
کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی، برداشتی مفصل و البته سطحی از اخلاق در ورزش معاصر است و بر پایهء شناخت نگارنده از ادبیات پیشینه، جزء اولین تلاش ها در حوزه اخلاق ورزشی محسوب شده و قرار است پُر کننده یک جای خالی در ادبیات علمی این حوزه باشد. نکتهء قابل تأمل در ارتباط با این کتاب، اعتقاد راسخ نویسندگان مبنی بر آموزش پذیری اخلاق در افراد مختلف است و اینکه قرار است مدیران، ‌اساتید و دانشجویان به کمک این کتاب در مباحث اخلاقی وارد شده و یک شاخص علمی قابل قبول برای قضاوت های اخلاقی خود در اختیار داشته باشند.

مباحث اثر
کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی به چهار بخش اصلی تقسیم شده است. قسمت اول با عنوان «مدیریت ورزشی و نظریه اخلاقی» که سه فصل اول کتاب را تشکیل می دهد، ترکیبی مفصل از مفاهیم و مشکلات اساسی در اخلاق و نظریه های اصلی آن است. بخش دوم کتاب با عنوان «اخلاق شخصی و حرفه ای» فصل های چهارم و پنجم کتاب را دربرگرفته و به برخی مدل ها و کدهای اخلاقی موجود در ورزش اشاره می کند. بخش سوم کتاب تحت عنوان «اخلاق کاربردی در مدیریت ورزشی» به بررسی سرشت اخلاق در حیطه های خاص مدیریت ورزشی نظیر حقوق و بازاریابی ورزشی می پردازد. بخش چهارم کتاب نیز تنها مشتمل بر یک فصل است و آینده اخلاق در مدیریت ورزشی را مورد بررسی قرار می دهد. هر چند محتوای این فصل، ماهیتی تجربی و ذهنی دارد اما در ارتباط با هدایت رفتار مدیران در سال های آینده راهکارهایی کاربردی ارایه می دهد.

فصل اول: مقدمه
این فصل، تصویری کلی از مفاهیم و مسائل اخلاقی موجود در ورزش ترسیم کرده و به نوعی شناختی نسبی از جایگاه ورزش در جامعه، جایگاه ارزش در مطالعه اخلاق نظری، شخصی و حرفه ای ارائه می‌کند. ضمن اینکه پایان بخش این فصل، جستاری کوتاه در باب مسئولیت اجتماعی است و اینکه مسئولیت اجتماعی، پاسخگویی اخلاقی و قانونی افراد به خود و دیگران است.
فصل دوم: مفاهیم و مسائل اساسی در استدلالات اخلاقی
فصل دوم کتاب، گذری سطحی در باب ابعاد و مفاهیم اخلاق محض است و تلاش می کند به نوعی تمایز میان اخلاق نظری و عملی و همچنین رفتارهای اخلاقی و غیر اخلاقی را مشخص سازد. همان طور که بیش از این نیز گفته شد، این فصل، بنیانی برای طرح مفاهیم اساسی اخلاقی، واژه شناسی و مسائل آن فراهم نموده است تا درک سرشت قضاوت های اخلاقی طرح شده در فصل های بعدی کتاب را امکان پذیر سازد.
فصل سوم: نظریه های بنیادین اخلاق
بحث پیرامون گروه های متنوعی از اصول اخلاقی سنتی و نوین و همچنین مبانی نظری آن ها، محتوای اصلی فصل سوم کتاب را تشکیل می دهد. نظریات چون غایت گرایی، منفعت گرایی، نسبیت گرایی، دیدگاه های کانت، راس و مارکس از جمله دیدگاه های مطرح شده در این فصل از کتاب هستند.
فصل چهارم: اخلاق فردی، حقوق و مسئولیت ها
تفکیک مسئولیت اخلاقی افرادی که به نوعی درگیر ورزش هستند نظیر بازیکنان، مربیان، خبرنگاران، مدیران و غیره، امری است که در این فصل کتاب مورد بحث قرار گرفته است. نکته قابل توجه در این فصل، فراخوان همگانی انتهای فصل برای پیگیری مسائل اخلاقی است. بدین معنا که یک مسئول خاص در ورزش به تنهایی نمی تواند مسائل اخلاق را پیگیری نماید و این مسئولیت همه ذینفعان درگیر در ورزش است.
فصل پنجم: اخلاق حرفه ای و مسئولیت اجتماعی
در این فصل، مسئولیت اجتماعی بازیکنان یک تیم ورزشی و مسئولیت های مستقیم و غیر مستقیم مالک تیم در قبال مردم مورد بحث قرار گرفته است. نکته قابل توجه در این فصل، داشتن نگاه محوری به مردم است، به طوری که بر اساس نظر نویسندگان، مردم باید در محوریت خدمت رسانی به عنوان اصیل ترین مفهوم مسئولیت اجتماعی قرار گیرند.
فصل ششم: الگوها و کدهای اخلاقی
موضوع کلی فصل ششم به کدهای اخلاقی اختصاص یافته است. اهداف و وظایف کدهای اخلاقی، محدودیت ها و نیاز به کدهای اخلاقی و در نهایت تدوین کدهای اخلاقی، محورهای کلیدی فصل ششم را تشکیل می دهند.  
فصل هفتم: وظایف مدیران ورزشی
صفحات ابتدایی این فصل به توصیف وظایف اصلی یک مدیر ورزشی نظیر برنامه‌ریزی، سازماندهی، هدایت و رهبری و در نهایت ارزیابی می‌پردازد. نویسندگان در این فصل تلاش می کنند به این نکته اشاره کنند که مسائل اخلاقی در تمامی وظایف یک مدیر وجود داشته و مدیر باید ضمن برخورداری از مسئولیت اخلاقی، توانایی تحلیل مسائل اخلاقی را نیز داشته باشد.
فصل هشتم: تصمیم گیری
یک مدیر ورزشی، روزانه و به طور مستمر با مسائلی برخورد می کند که انتخاب هر گزینه برای حل مسئله، ممکن است منجر به از دست دادن منافعی از فرد یا دیگران شود. از این رو تصمیم گیری اخلاقی به عنوان فرایند انتخاب بهترین گزینه، موضوعی است که به طور مفصل در این فصل مورد بحث قرار گرفته است. از ویژگی های این فصل، استفاده از مثال ها و استنادات علمی فراوان و نیز بهره گیری از نظریات اخلاقی اندیشمندانی چون جوزفسون، کولبرگ و گلیکان است.
فصل نهم: بازاریابی ورزشی
بازاریابی ورزشی، خود موضوعی عمیق و کاملاً تخصصی است و بحث پیرامون مسائل اخلاقی آن نیازمند آسیب شناسی دقیق کلیه بخش های آن است. با این حال نویسندگان در فصل نهم کتاب به این موضوع پرداخته و محورهایی چون وظایف مدیر در قبال مشتری و نیز ملاحظات اخلاقی در مقولهء تبلیغات را مد نظر قرار داده اند.
فصل دهم: مدیریت کارکنان
در این فصل به تعهدات اخلاقی مدیران در قبال کارکنان خود اشاره شده و مفاهیمی چون استخدام، حقوق منصفانه و همچنین آزادی کارکنان مورد بحث قرار گرفته است. ورود به مسائل شخصی کارکنان توسط مدیران، موضوع روز و بحث برانگیز مدیریت معاصر است که در این فصل مثال های ملموسی  در ارتباط با آن ارائه شده است.
فصل یازدهم: جنبه های قانونی و حاکمیت در ورزش
همان طور که نویسندگان نیز در ابتدای فصل اشاره کرده اند، بحث در مورد هر یک از حوزه های حقوق ورزشی، آن هم به طور مستقل غیر ممکن بوده و از این رو تنها به بررسی ارتباط بین اخلاق و حقوق در ورزش بسنده شده است. حاکمیت و قوانین تبعیض آمیز از جمله مفاهیمی هستند که در این فصل به آن ها اشاره شده است.
فصل دوازدهم: آینده اخلاق مدیریت ورزشی
مشخص کردن اهداف بالقوه اخلاق در مدیریت ورزشی، تعیین افراد مسئول رفتار اخلاقی در موقعیت‌های ورزشی و نیز پیشنهاد روش های توسعه اخلاقی ورزش، رئوس مطالب ارائه شده در این فصل را تشکیل می دهد.  

نقد صوری
ساختار کتاب از نظر صوری دارای ویژگی های مثبتی است که از جمله آن ها می توان به وجود هدف در ابتدا و وجود سؤالات مرور محتوایی در انتهای هر فصل اشاره کرد. ضمن اینکه بخش هایی تحت عنوان «مفاهیم اصلی» برای روشن کردن ذهن خواننده در ارتباط با نکات برجسته هر فصل آورده شده است. بهترین واژه در ارتباط با کیفیت ترجمه کتاب، واژه «شتاب زدگی» است که در برخی بخش ها، مخاطب آشنا با ادبیات علمی اخلاق محض را تا حد زیادی آزار می دهد. مثال بارز آن، استفاده از واژه «قوانین اخلاقی» برای ترجمه مفهوم «کدهای اخلاقی» در فصل ششم است که مخاطب را با نوعی سردرگمی و ابهام روبرو می سازد. این امر نشان می دهد مترجمین با ادبیات علمی اخلاق بیگانه بوده و در بسیاری از موارد به حدسیات ذهنی خود برای انتخاب واژه های فارسی و معادل مناسب بسنده کرده اند. این در حالی است که تسلط مترجمان بر مبانی مدیریت ورزشی کاملاً مشهود بوده و ترجمه علاوه بر جمله بندی های قابل قبول، از ویژگی هایی چون سادگی و روانی قلم نیز برخوردار است. از دیگر نکات قابل توجه، واژه نامه فارسی به انگلیسی انتهای کتاب است که می تواند برای خوانندگان بسیار مفید باشد.

نقد محتوایی
مهمترین نکته در کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی آن است که برای انتخاب نظام ها و دیدگاه های فلسفی متفاوت، به شعور و حقوق خواننده احترام گذاشته و ضمن استفاده از یک الگوی التقاطی،‌ همواره از نتیجه گیری متقن و مطلق گرایانه در قضاوت اجتناب کرده است. به این معنی که هیچ الگوی مناسبی برای همگان وجود ندارد و این فرصت همواره برای مخاطب یا خواننده وجود دارد که بر اساس توانایی ها، معیارها‌، شخصیت و روش فکری خود، الگو و فلسفه اخلاقی متناسب را انتخاب کند. از این رو، رویکرد کلی کتاب، انتقادی بوده و از خواننده نیز انتظار دارد کتاب را با اندیشه انتقادی مطالعه کرده و با نتایج اخلاقی نیز به گونه ای انتقادی برخورد کند. نکته دیگر اذعان نویسندگان به پیچیده بودن مبحث اخلاق است، از این رو آنان تلاش می کنند با استفاده از بیانی ساده، مثال گونه و مستند، قدری از پیچیدگی موضوع بکاهند. اما زیباترین تعبیر در مورد این کتاب، نوشته ای است از اسکات کرچمار، استاد برجسته دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا که معتقد است؛ "کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی برای آن هایی نیست که می خواهند در استخری عمیق از مشکلات اخلاقی شیرجه بزنند، بلکه برای کسانی است که شنا را از قبل می دانند". از این روست که نویسندگان یک سوم متن کتاب را به ارائه واژه ها، دیدگاه ها و روش های استدلالی در علم اخلاق اختصاص داده اند. این امر کتاب را برای مخاطبان غیردانشگاهی نظیر مدیران ورزشی و ورزشکاران، به آدامسی تبدیل کرده است که در ابتدا تلخ و هر چه جویده شده و به انتهای کتاب نزدیک می شود، محتوای آن شیرین و شیرین تر می شود. به عبارت دیگر، واژه ورزش در فصول اولیه کتاب، واژه‌ای تزئینی بوده و در صورت حذف آن، تغییر معنی‌داری در محتوای فصول ابتدایی کتاب رخ نمی دهد. البته نویسندگان بر این امر آگاه هستند و معتقدند ورود به مبحث اخلاق ورزشی بدون آگاهی از نظریات بنیادین آن، تلاشی بیهوده بوده و راه به جایی نخواهد برد. با این حال، تلاش برای بومی‌سازی ذهنی و همچنین ورزشی سازی نظریات محض اخلاقی در فصول ابتدایی، امری است که می توانست بر جذب مخاطب هدف و همچنین غنای کتاب بیافزاید. نکته دیگری که در مورد محتوای کتاب می توان اشاره کرد، گم شدن مفاهیمی چون "سازمان" و "سازمان ورزشی" است. در واقع نویسندگان تکلیف خود را در ارتباط با مخاطب هدف و محور گفتمان اخلاقی خود مشخص نکرده اند. همان طور که در مقدمه نیز ذکر شد، برداشت آن ها از اخلاق در ورزش عمیق و در برخی بخش ها سطحی است و تنها در یک فصل کتاب، تخصصی تر به مقوله اخلاق در بازاریابی ورزشی اشاره شده است.
از جمله دیگر نکات قابل تأمل در این کتاب، توجه به نوعی اخلاق عُرفی، فارغ از دیدگاه های دینی و مذهبی است، بدین معنی که در بخشی از کتاب، اخلاق را آن چیزی معرفی می کند که مردم می گویند و بدان عمل می کنند. این دیدگاه نشأت گرفته از ایدئولوژی سرمایه داری حاکم بر غرب و بویژه آمریکای شمالی است که به نوعی بر محتوای کتاب نیز سایه افکنده است. به زعم نویسندگان، مدیران ورزشی نمایندگان جامعه هستند که در محیط های با سطح تعاملی بالا کار کرده و باید در همه حال و همه وقت، حامی منافع مردم و کارکنان خود باشند. این جمله نیز بیانگر حاکمیت نوعی ایده آل گرایی در ناخودآگاه ذهنی نویسندگان است.

ارزیابی کلی
کتاب اخلاق در مدیریت ورزشی را از نظر مبانی مکتوب اخلاق ورزشی در کشور می توان به «واحه» تشبیه کرد. واحه همان آبادی میان کویر و یا ریگستان است. از این جهت که بین کمیت آثار علمی مرتبط با اخلاق ورزشی با ضرورت و احساس نیاز آن در کشور تطابقی وجود ندارد. بر همین اساس کتاب حاضر، به رغم برخی کاستی های صوری و محتوایی اشاره شده، برای اقشار مختلف ورزشی بویژه دانشگاهیان مفید بوده و می تواند راهگشای تألیف کتاب ها، پایان نامه ها و رساله های علمی بسیاری در حوزه اخلاق ورزشی کشور باشد.   
دفعات مشاهده: 4035 بار   |   دفعات چاپ: 425 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
::
برای مشاهده کل مطالب بخش نقد و معرفی کتاب اینجا را کلیک کنید.
پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضا شجیع Dr. Reza Shajie Official Website
Persian site map - English site map - Created in 0.067 seconds with 1485 queries by yektaweb 3471