[صفحه اصلی ]   [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره من :: عضویت در پایگاه :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی::
درباره من::
یادداشت های من::
وب نوشت::
اخبار و اطلاع رسانی::
تالار افتخارات::
سوابق اجرایی::
پژوهش ها::
کتاب ها::
در رسانه ها::
نقد و معرفی کتاب::
گالری::
دانلود فایل::
بانک پاورپوینت::
کتاب الکترونیک::
فوتبال و جامعه::
ورزش و محیط زیست::
پیوندها::
ارتباط با من::
تسهیلات پایگاه::
عضویت در پایگاه::
::
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
:: خطر سلبریتی شدن! ::
 | تاریخ ارسال: 1400/1/29 | 
خطر سلبریتی شدن!

رضا شجیع

سلبریتی شدن هنرمندان، متخصصان دانشگاهی و نویسندگان به واسطه شبکه های اجتماعی، خطری است که این روزها به موضوعی داغ برای تفکر و گفت و گو تبدیل شده است. یادم هست در اولین حضورهایم‌ در پخش زنده تلویزیونی، تهیه کننده را می دیدم که بال بال می‌زند و می گوید «لطفا ساده تر صحبت کن، اینجا شبکه چهار نیست» ... همان موقع بود که فهمیدم برای بقا روی آنتن، باید زبان را عقیم کرد، صحبت های عمیق و علمی مشتری ندارد و این محتوای پیامکی با درون مایه سرگرم کننده است که بیشتر از همه مورد استقبال قرار می گیرد، به عبارت دیگر؛ این ذائقه از پیش ساخته شده مخاطب است که عناصر کلیشه ای رسانه جمعی را کنترل کرده و در مورد بقای شما برای ماندن یا نماندن تصمیم می گیرد، و این شما هستید که باید تصمیم بگیرید برای ماندن و دیده شدن، فان و سرگرم کننده باشید یا نباشید.

به نظر می رسید حضور جدی در شبکه اجتماعی اینستاگرام با چالش های کمتری مواجه باشد، اما اینطور نبود؛ شما با دو تناقض جدی روبرو می شوید؛ «هر چه بگویید، فحش می‌خورید» و معمولاً باید بین احترام در جامعه کوچک متخصصانی‌ که می شناسید یا کسب شهرت در بین جامعه عمومی که نمی شناسید یکی را انتخاب کنید، آن حلقه کوچک در حالی که مقاله هایشان در فلان مجلات آی اس آی ایمپکت دار چاپ می شود؛ شما احتمالا در حال پاسخ دادن به کامنت ها و مخاطبانی هستید که شما را «نخود هر آش» قلمداد می کنند.

از آن طرف اما متخصصان پرورش اینفلوئنسر و بلاگر شما را به باد انتقاد گرفته و می گویند؛ «داری وقتت رو تلف می کنی!» آنها به روش هایی قائل هستند که برای دانشگاهیان بیگانه است؛ «ساده و کوتاه بنویس»؛ «از زندگی روزمره ات عکس بذار»، «فان‌ و سرگرم کننده باش»، «بر اساس اتفاقات روزمره بنویس»، «هر طور‌ شده محتوای خودت رو تولید کن» و ... توصیه هایی حداقل برای من ناامید کننده که احتمالا فرایند جذب مخاطب را با چالش مواجه خواهد کرد.

این روزها با دیدن نویسندگان و متخصصانی که به سطحی نگری و چرت و پرت گویی افتاده اند (و شاید خودم هم جزو آنها باشم)، بیش از هر زمان دیگر، خطری سلبریتی شدن را احساس می کنم؛ به‌قول مارک تواین؛ سلبریتی ها خودشان را به شیطان می فروشند تا جلب ‌توجه کنند». سوال اصلی اما‌ این است؛ از این موقعیت مجازی دست خواهم کشید؟ پاسخ این است: هرگز‌.
  
تسهیلات مطلب
سایر مطالب این بخش سایر مطالب این بخش
نسخه قابل چاپ نسخه قابل چاپ
ارسال به دوستان ارسال به دوستان


CAPTCHA
::
دفعات مشاهده: 440 بار   |   دفعات چاپ: 25 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر
پایگاه اطلاع رسانی دکتر رضا شجیع Dr. Reza Shajie Official Website
Persian site map - English site map - Created in 0.03 seconds with 40 queries by YEKTAWEB 4319